تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۴۲۵۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دهه «رکود، عبرت، تجربه» | چرا تحریم اقتصاد ایران را فلج نکرد؟

‌می‌متالز - معاون اسبق وزیر اقتصاد غفلت از اجرای اقتصاد مقاومتی در دهه ۹۰ را یکی از عوامل عقب‌ماندگی اقتصاد ایران در دهه ۹۰ عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، «امین دلیری» معاون اسبق وزیر اقتصاد، با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در بی‌اثرسازی تحریم‌ها که در دهه ۹۰ مورد غفلت قرار گرفت، گفت: ما تنها کشوری در دنیا هستیم که این حجم تحریم روی آن اعمال شده است و تا امروز این تحریم‌ها به‌شدت ادامه دارد.

وی افزود: در زمان ترامپ این تحریم‌ها به اوج خود رسید و تمام روزنه‌های مبادلات مالی ما بسته شد. یکی از دلایلی که تاب‌آوری اقتصاد ما را بالا برده، تنوع در تولیدات کشور است، همچنین وسعت کشور ما، چهارفصل بودن کشور (در خصوص تولیدات کشاورزی) یکی از مجاری‌ای بود که اجازه تنفس به ما را در شرایط تحریمی می‌داد.

این کارشناس اقتصادی گفت: به‌هرحال این تحریم‌ها در دادوستد ارز ما، بیمه‌ها، بانک‌ها و... تأثیرگذار است؛ اما در اینجا تکیه بر اقتصاد مقاومتی می‌تواند نجات‌بخش کشور ما باشد. بسیاری از منابع طبیعی و معادن ما در تراز اول قرار دارند؛ شاخص نیروی انسانی در کشور ما بالاست؛ اینها مواردی است که می‌تواند به قوام اقتصاد ما در برابر تحریم‌ها اضافه کند.

وی افزود: چیزی که تحریم‌ها را کم‌اثر می‌کند، تولید و در یک کلام، اقتصاد مقاومتی است. لیبرالیسم اقتصادی، راه نجات ما نیست. در اندیشه بزرگان و تئوریسین‌های قانون اساسی ما نیز چنین تفکراتی جای نداشت، اینها تفکراتی بود که به اقتصاد کشور آسیب رساند.

دلیری اضافه کرد: اقتصاد دستوری اقتصاد بدی نیست و در قالب مکتب کینزین تعریف می‌شود. بعضی‌ها فکر می‌کنند اقتصاد دستوری این است که دولت هر کاری می‌خواهد می‌کند و در همه امور دخالت می‌کند. تمام بحران‌هایی که در دنیا از جمله آمریکا رخ داده، از طریق اقتصاد دستوری یا کینزین حل‌وفصل شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده